Međunarodno istraživanje identificiralo 5 najvećih prepreka za razvoj mikro i malih biznisa u BiH

Univerzitet Herfortshire, British Council i Švedski Institut objavili su rezultate istraživanja koje je sprovedeno početkom 2018. godine s ciljem otkrivanja koje prepreke koče razvoj mikro, malih i srednjih poduzeća u zemljama Zapadnog Balkana, uključujući i Bosnu i Hercegovinu. Autori Nigel Culkin i Richard Simons sa Univerziteta u Hertfordshiru su rezultate istraživanja prezentovali na konferenciji u Beogradu pod nazivom “Breaking Barriers to Entrepreneurship”. Sami rezultati ove studije su potvrdili očekivanja i u skladu su sa onim što novi poduzetnici i poduzetnice često navode kao velike izazove kada je u pitanju napredovanje u poslovanju.

 

 

Pet najvećih i najbitnijih prepreka na koje nailaze poduzetnici pri pokretanju i rukovođenju novim biznisima u Bosni i Hercegovini su:

 

  1. Pristup finansijama

Pristup finansijskim sredstvima za pokretanje i razvijanje biznisa predstavlja veliki izazov i vrlo značajnu prepreku inovacijama i razvoju poduzetništva u BiH. 59% poduzetnika koji su učestvovali u istraživanju reklo je da im je bilo ekstremno teško doći do finansijskih sredstava za pokretanje biznisa. Samo 12% je izjavilo da nije imalo problema da pribave ova sredstva. Istraživanje je također pokazalo da u najvećoj mjeri poduzetnici trebaju sredstva upravo za razvoj proizvoda i usluga koje bi ponudili na tržištu (39%), te za radni kapital (38%). Kroz istraživanje je identificirana velika potreba za jednostavnijim pristupom inicijalnom kapitalu, te je utvrđeno da se BiH susreće sa sličnim problemima koji su identificirani u ruralnim mikro-finansijskim programima u Aziji.

  1. Pristup tržištima

Nemogućnost povezivanja sa nacionalnim, regionalnim i međunarodnim tržištima predstavlja veliki izazov za nove poduzetnike. Na to ukazuju i podaci koji kažu da velika većina poduzetnika koji su učestvovali u istraživanju (84%) posluje samo na lokalnom nivou – dok 16% njih posluje na nivou cijele zemlje, a samo 9% se bavi izvozom u druge zemlje.

  1. Pristup poduzetničkim savjetima i podršci

Iako je u posljednje vrijeme prisutan trend povećanja inicijativa i organizacija koje pružaju podršku novim poduzetnicima, ipak rezultati istraživanja pokazuju veliku potrebu u ovoj oblasti. Prema ovoj studiji, porodica i prijatelji su i dalje prva adresa na koju poduzetnici dolaze po savjet i podršku. Najveći dio ispitanika je zainteresovan za treninge na teme poput pronalaženja kupaca, marketing, pristup finansijama, poslovni menadžment i kontrola troškova itd. Osim prisustva treninzima (52%), za veliki dio ispitanika (44%) finansijske inicijative bi predstavljale poželjan oblik podrške.

  1. Poslovni modeli i način naplate su nedovoljno razvijeni

Rezultati istraživanje ukazuju na to da poduzetnici koriste jednostavne i često nesofisticirane poslovne modele koji se ne zasnivaju na donošenju dodate vrijednosti korisnicima. Osim toga poslovanje se gotovo uvijek odvija licem u lice, te od načina naplate najzastupljenije je ono direktno gotovinsko, zatim online naplata (16%) i naplata putem POS (15%).

  1. Ovisnost o velikim kompanijama

Tri četvrtine svih biznisa koji su učestvovali u istraživanju zasnivaju svoje poslovanje na snabdijevanju većih kompanija organizacije, što može biti objašnjeno veoma velikim obimom javnog sektora.

Više informacija o istraživanju možete naći ovdje.