BIONA – Bosanskohercegovačko blago

Iskustva Fondacije 787 govore da su za one koji promišljaju o poduzetništvu primjeri dobre prakse najčešće presudni kada se radi o konačnoj odluci da biznis i pokrenu. Ljudi koji kreiraju sjajne, ponekada i nevjerovatne priče, zaista jesu snažna inspiracija, bez obzira na to u kojoj oblasti djeluju. A ni mi nikada ne krijemo oduševljenje kada naiđemo na takve priče. Biona je jedna od takvih i s razlogom je naše blago među bh. brendovima.

O Bioni nam je govorio njen CEO, Vladimir Grabovac, dok smo s oduševljenjem pregledali sve zdrave stvari koje ovaj brend nudi.
Nekako je sve započelo razgovorom o zdravom načinu ishrane i proizvodima kojima je porijeklo poznato i provjereno, a za koje se sirovine uzgajaju u Bosni i Hercegovini.

“Kao i većina stvari u našoj zemlji, krenulo je slučajno i neplanirano. Posao sam pokrenuo na nagovor prijatelja koji se bavi veleprodajom zdrave hrane u Srbiji da otvorim firmu za njega i budem čovjek od povjerenja, a on će voditi posao.

On nije znao u šta se upušta, a ja nisam znao voditi biznis. To je bila idealna kombinacija da nakon dvije godine taj posao prepusti meni i mojim partnerima, a ja sam u te dvije godine lutao i učio kako biznis ne treba da se radi. Izazovi su bili konstantni i stalni i samo su se iznova otkrivali novi problemi za određena rješenja. Naravno, da sam znao u šta se upuštam nikad se ne bih odlučio za ovu vrstu posla. Na moju žalost ili moju sreću, onaj bosanski inat mi nije dao mira i uz nadljudsku upornost uspio sam zajedno sa svojim partnerima nakon „samo“ deset godina doći u poziciju da je Biona prepoznatljiv brend”, govori nam Vladimir.

787: Šta možeš poručiti onima koji tek kreću s biznisom, koliko je planiranje važno? Također, kako da nađu (prave) partnere?

“Važnost planiranja u bosanskim uslovima je relativan pojam. Planiranje je osnova svakog uspješnog posla i ne bih da trošim vaše dragocijeno vrijeme sa savjetima. Moj savjet poduzetnicima je da koriste Google, Youtube, te da ne završavaju pretrage na prvoj stranici onoga što Google preporučuje. Neka vas vodi stalna potreba i glad za otkrivanjem i učenjem novog i drugačijeg. Jedino što želim reći novim poduzetnicima je da budu spremni da svoje planove promjene u sekundi i da se ne boje napraviti zaokret za 180 stepeni. Sposobnost prilagdobe je naš najveći talent i možda to može biti temelj za pokretanja posla. Partneri se ne nalaze, partneri se stvaraju. U partnerske odnose treba ulagati prvo socijalni kapital koji je jedina trajna vrijednost u ovakvom društvenom uređenju. Vaš partner i vi morate znati da se određena korist stvara jedino sinergijom, a ne preko leđa ovog drugog. Ako sa takvim motivom radite, partneri vam sami dolaze.”

Ovaj poduzetnički poduhvat sinonim je za istinske vrijednosti. Vladimir kaže da je jedina istinska vrijednost kompanije stvaranje bh. proizvoda od nule ili iz polja. Na takav način, u lanac vrijednosti uključuje se puno običnih ljudi, zadruga, prevoznika, štamparija, proizvođača ambalaže, itd. i svi oni zajedno jačaju naš BDP i čine ovu državu boljim mjestom za život. U Bioni se trude da zapošljavaju ljude koji nisu konkurentni na tržištu rada jer se samo tako može rasti.

Nikada nismo čuli za neki poduzetnički put koji je bio jednostavan, ali je svaki bio takvo iskustvo da je mijenjao život. Uprkos mnoštvu neugodnih iskustava i na svom putu, Vladimir nam kaže da bi svoju poduzetničku priču bez razmišljanja ponovio.

Biona kao brend je prošla različite „dječije bolesti“ i faze rasta. U svom rastu smo htjeli proširiti djelatnost u drugoj branši i u tom procesu smo investirali sve u taj drugi biznis koji je neslavno završio i doveo firmu i mene lično pred bankrot. Našao sam se bez igdje ičega, izgubio sam imovinu, firma je bila na rubu propasti i onako sa rukama u đepovima sam se pitao kako dalje i da li dalje. Taj bosanski inat je opet, na moju sreću, proradio i tad sam shvatio da je iskustvo koje imam iza sebe moj kapital i da je to dovoljno da krenem opet i iznova. Neuspjeh je vrlo relativan pojam, i ako se iz jednačine izbaci ego, neuspjeh je nešto najbolje što se poduzetniku može desiti.”

787: S kojim proizvodima je Biona počela i kako danas izgleda njen asortiman?

“Biona je u startu krenula samo da prepakuje razne zdrave žitarice i proizvode iz asortimana zdrave hrane. Tokom godina naš portfolio se mijenjao u smislu da smo morali biti kreativniji i prilagođeniji kupcu. Tako smo napravili distinkciju od konkurencije i naši kupci su nas prepoznali kao brand, a ne kao neki pakeraj.”

Nema sumnje da se Biona uspjela plasirati na tržište kao prepoznatljiv brend sa izuzetno kvalitetnim proizvodima domaćeg uzgoja i obrade. Iz mnoštva proizvoda visoke prehrambene vrijednosti, izdvojili bismo proizvode od soje, u čijoj se proizvodnji, kako saznajemo iz razgovora sa Vladimirom, koriste dvije vrste soje – ona domaćeg porijekla, sa polja Posavine i Semberije, te organska, koja dolazi iz Kine. Također, Bionina ponuda uključuje i seriju bezglutenskih proizvoda, a na Web stranici posjetitelji mogu pronaći i Biona recepte za mnoga ukusna jela.

787: Kako je biti vegetarijanac ili vegan u BiH i koliko Biona može da doprinese jelovnicima ljudi sa, primjerice, rijetkim bolestima?

“Biti vegeterijanac u BiH je teško, biti vegan u BiH je herojstvo. Nažalost, iz vašeg pitanja je jasno kakva je percepcija veganske i vegeterijanske ishrane. Ljudi je vežu za neku bolest. Mi nismo imali ideju da pravimo domaći tofu da bi se neko liječio sa njim (iako su mnoge zdravstene koristi od ovakvog načina ishrane). Mi želimo da mijenjamo svijest običnog čovjeka koji ne zna dalje od pite i filovanih paprika kao vrhunca bosanskog kulinarstva. Naša kuhinja je arhaična i dosadna i peršun se smatra svetim gralom naše kuhinje. Biona ne želi da liječi ljude, Biona želi da proširi vidike naših ljudi kroz internacionalizaciju kuhanja. Želimo od Bosanaca i Hercegovaca da napravimo gastro kozmopolite (ako smijem da pretjerujem). Da donekle približimo Japan ili Indiju na naše tanjire, da ponudimo nešto drugačije što je iz ovih krajeva, koje je zdravo, kontrolisano i poštuje sve standarde industrije. Trebamo biti svjesni da je sve što je proizvedeno u BiH puno kvalitetnije nego u uređenim zemljama, najviše zato jer nam stepen prerade, industrijalizacije i tehnologije proizvodnje ne dopušta upotrebu nezdravih komponenti.”


787: Gdje se sve mogu pronaći Bionini proizvodi?

“Kompletan asortiman Bione možete naći na našem Web shop-u: biona.ba, a ako ne želite naručivati online, naše proizvode možete potražiti u dm-u, Konzumu, Merkatoru, Amko Komercu, Penny-u i ostalim lancima prodavnica.”

 

Dok punimo našu Biona košaricu zdrave hrane na web shop-u, Vladimiru i sjajnom Biona timu želimo sve najbolje u budućem radu.