Tallest Tourguide Tours – Visoka doza zabave za sve turiste

Nova 787 preduzetnička priča sa sobom nosi mnoštvo dobre energije i zabave. Za takvo što je zaslužan Tallest Tourguide Tours dvojac, koji je naš tim dočekao sa gitarom, pjesmom i domaćim slasticama. Odmah nam je bilo jasno na koji način oduševljavaju svoje goste, čak i pri prvom susretu sa njima.

Razgovarali smo sa Alemedinom Memovićem, osnivačem i vlasnikom agencije Tallest Tourguide Tours.

Cijela Tallest Tourguide Tours priča počinje 2017. godine kada je Almedin dao otkaz u jednoj sarajevskoj turističkoj agenciji. Tada je shvatio da želi pokrenuti svoj vlastiti biznis, nešto što će omogućiti drugačiji pristup, ne samo prema poslu, nego i prema gostima. To, kako on kaže, ne bi značilo samo obavljati posao i biti fokusiran na novac, već i utjecati na društvo promovisanjem naših domaćih proizvoda i malih prodavnica.


Budući da si se izuzetno mlad upustio u poduzetničke vode, šta te navelo da otvoriš svoju agenciju i pokreneš svoj vlastiti biznis?

Ja imam 25 godina i ne znam baš mnogo ljudi svojih godina da svojom vodiljom smatraju isključivo finansijsku dobit, već ideju koju imaju. Kada dođe u tridesete, tada već čovjek razmišlja više o tome šta će mu donijeti korist, dok u ovim godinama više razmišlja o tome koju ideju želi da provuće. Da pokrenem svoj vlastiti biznis me navelo to što sam smatrao da sam jednostavno nedovoljno iskorišten, kako ja, tako i moje ideje.

Reci nam nešto više o svojoj agenciji i njenom zanimljivom nazivu. Ko čini tim?

Agencija se zove Tallest Tourguide Tours, što bi u prevodu značilo „Ture najvišeg vodiča“. Do takvog naziva smo došli sasvim slučajno. Moje Instagram ime je dugo bilo „Meme s Bistrika“, kojeg sam promijenio na „Tallest Tourguide“, budući da sam visok 2.05 m. Agencija se prvobitno trebala zvati „Sarajevo Vibe“, no zbog korištenja naziva grada, morali bismo na godišnjem nivou plaćati dodatni iznos Gradu, što nam na početku poslovanja nije bilo isplativo. Zato smo odlučili samo iskoristiti moje Instagram ime kao sam naziv agencije. Mogu vam reći da smo do sada imali mnogo posjeta i rezervacija turista samo kako bi vidjeli da li smo zaista najviši vodiči u Sarajevu. Što se tiče same agencije, trenutno tim činimo moj kolega i najbolji prijatelj Nikola Mihajlović i ja, te, svakako, naši vanjski saradnici tj. vodiči koji povremeno rade za našu agenciju. U biti, sve su to mlade osobe koje imaju zajednički cilj, a to je da se ljudi koji dolaze u BiH dobro osjećaju i da je svi zajedno predstavimo kao prelijepu državu. Svakako, naš tim planiramo širiti, te se nadamo da ćemo do kraja godine imati tri zaposlena i još više saradnika koji će da dijele našu viziju.

Šta bi ti istakao kao svoju prednost, ono po čemu si jedinstven u mnoštvu agencija u Sarajevu i BiH?

Kao agencija imamo malo drugačiji način edukacije vodiča, tj. svaka četiri mjeseca radimo briefing i do-edukaciju vodiča. Također, kreiramo neka nova iskustva za naše goste, kao što je Cook With Us Class ili kao što će biti Beer Tasting, Local Breweries Tour. Sve u svemu, mislim da smo dosta opušteniji i možda najvažnija stvar je ta što nismo u toj nekoj vrsti „mašine“. Naši vodiči imaju dovoljno vremena između obaveza da popiju kafu ili pivo sa učesnicima svoje ture, dodajući na taj način još jedan sloj prisnosti sa našim gostima.

Šta ti smatraš ključnim faktorima za uspjeh u poduzetničkom svijetu?

Mislim da je najvažnija stvar kao u svakom poslu dosljednost i konekcije. Treba stajati iza svoje riječi i biti dosljedan onome što radiš. Naravno, umrežavanje je takođe bitno, mislim, ne bih bio na ovom intervjuu da nije toga, zar ne?

Koja je najveća greška koju si do sada napravio u poslovanju?

Najveća greška koja me prati od samog početka poslovanja, ali konstantno radim na njoj, jeste što mnogo stvari pokušavam sam odraditi i izazovno mi je prebaciti posao na nekog drugog. Nastojim promijeniti taj „one-man show“ pristup, tako što polako prebacujem veći broj obaveza na Nikolu i dajem mu više odgovornosti. Neadekvatno upravljanje timom i vremenom čovjeku uskraćuje slobodno vrijeme i u velikoj mjeri smanjuje efikasnost. To je jedan od najvećih problema malih biznisa. Jednu stranu uvijek neko mora više vući, a ja sam nekako navikao uvijek sve raditi sam, što smatram svojom poslovnom manom.

Kako dolaziš do svojih klijenata?

Preporuke, direktno kontaktiranje i  internet. U biti, ako radim privatne ture, obično gosti dolaze do nas preko preporuke i traže nekoga ko je takve ture već imao u prošlosti, budući da plaćaju više. Ako radim grupe, kao što su gosti iz Azije ili zemalja regiona, oni dolaze do mene preko kontaktiranja određenih agencija i očekuju da se njih prvo kontaktira, kako bi se detalji ture dogovorili, a ako pak radim sa pojedincima oni nađu mene preko interneta, tj. sami preuzimaju inicijativu traženja agencije i vodiča. Nekada radimo internet promociju koju nerijetko platimo nekako na slijepo, ali nekada i s jasno definisanim ciljem. Nemamo još uvijek nikoga ko radi marketing promociju za nas, ali trenutno mislim da nam ni ne treba. Također, preporuke obično dolaze od ljudi koji su već bili na turi ili onih koji me lično poznaju. Jedna od najznačajnijih takvih do sada je bila i ona od DMC-a (Destination Management Company), koja nam je omogućila rad velikog broja tura sa gostima iz Azije.

Imaš li neke ključne partnere i  kako održavaš odnose sa njima? Imaš li savjet vezano za partnerske odnose?

Svojim ključnim partnerima smatram nekoliko organizacija i agencija iz Hrvatske i Velike Britanije. Šta god radio, kako god radio, ukoliko želi da izgradi partnerski odnos, poduzetnik treba samo postaviti realna očekivanja. Ono što mi nekad zna biti problem jeste što ja sam postavim izvanredna očekivanja i onda se moram truditi još više da bih se dokazao, ali možda je to baš razlog zbog kojeg dolaze te sve preporuke i lijepe riječi o našem poslovanju. Partnerske odnose najbolje održava dosljednost i neuzimanje istih zdravo za gotovo. Na primjerice, ukoliko sam sa partnerom uspješno sarađivao tri godine i desi se da u četvrtoj počnem slati malo slabije i neiskusnije vodiče na ture, time slabi i sama kvaliteta tura i narušava se partnerski odnos. A takve stvari se mogu desiti samo zato što sam u toj zoni komfora, gdje smatram da takav odnos neće propasti zbog svoje duge historije.

Kakvo je tvoje mišljenje o odnosu države Bosne i Hercegovine i mladih koji bi htjeli biti poduzetnici?

Smatram da ima mnogo problema i sa strane države i sa strane mladih. Situacija je takva da su osobe ispod 26-27 godina starosti mišljenja da će sve biti lakše ako odu preko granice. Opet, to je i razumljivo, jer imaju neku lošu ljubavnu vezu sa BiH i onim što im ona omogućava. Kada je o meni riječ, ja sam dobio podsticaj za pokretanje svog biznisa. Prijavio sam se na otvoreni poziv za finansijski podsticaj samozapošljavanja Federalnog zavod za zapošljavanje. Podsticaj sam dobio na jako neočekivan način i u svega nekoliko minuta, bez nekog specifičnog sistema ili metodologije, što opet pokazuje to da Bosna i Hercegovina ima ‘malo’ čudan i kompleksan sistem. Ali, isto tako, ima dosta istine u tome da mladih nisu u dovoljnoj mjeri poduzetni, pogotovo uzimajući u obzir postotke nezaposlenih mladih u BiH.

Ko ti je do sada bio najveća podrška?

Odgovor na ovo pitanje bih dao u stilu Snoop Dogga: „I would like to thank me, myself…“. Šalu na stranu, mislim da sam ja sam sebi najveća podrška. Zašto? Zato što u ovom društvu svako pokušava da ti odsjeće dio krila. Svakako, tu su prijatelji koji su me podržavali, koji su govorili da je to dobra ideja, ali to se opet sve završavalo na nekoj priči da mogu uspjeti, da trebam otvoriti svoj biznis, što da ne, ali kasnije kada sam uđeš u taj problem, ti ga sam i gutaš i sam ga rješavaš. Isto tako, roditelji, oni ne mogu da razumiju neke stvari. Nedvojbeno su u većini stvari najveća podrška, ali teško je objasniti ljudima koji još uvijek vjeruju u socijalizam, u to da meni država treba dati posao, da ja zapravo sam sebi njega moram pronaći ili stvoriti. Također, ne smijem ne spomenuti ni ljude i njihove pozitivne priče koji su mi bili inspiracija i podrška. Primjerice, Harun Omić i Orhan Galičić iz The Bew Pub-a. Dojmili su me svojim načinom rada, učenjem jedni od drugih, te tako kvalitetno izgrađenim brendom. To je ta pozitivna energija mladih osoba koji su isto tako poduzetnici i prepoznaju kroz šta prolaziš i podržavaju te na tvom putu.

Koji bi savjet dao mladim ljudima koji se žele početi baviti poduzetništvom, ali još uvijek oklijevaju?

Nešto najbolje što trebaju da shvate jeste da su tek u dvadesetim godinama i šta god da se desi, uvijek stignu nadoknaditi izgubljeno. Sve i da tek pokrenuti biznis propadne, još uvijek će imati vremena za nekoliko godina stati na noge i vratiti se na staro. U biti, moj savjet bi im bio da ne čekaju, jer je ‘sada’ najbolje vrijeme za pokretanje biznisa.

Koji su budući planovi Tallest Tourguide Tours tima?

Glavni plan nam je proširiti našu malu zajednicu tj. zaposliti još dvije osobe do kraja 2019. godine. Također, želja nam je imati sadržaj koji će biti prepoznatljiv i unikatan na našem tržištu. Planiramo proširiti ponudu i naših jedinstvenih tura, te dodati jednu novu, onu alternativnu. Alternativna tura će sadržavati malo drugačiju sliku o Sarajevu; pričat će priču o grafitima, muzici, umjetnosti, arhitekturi iz doba komunizma i sl. Za ovu vrstu ture ćemo udružiti snage sa Alenom Selimovićem i „Obojenom klapom“, koji će svojim iskustvom i radom upotpuniti ovu priču o alternativnoj strani grada. Ovo će biti izvanredna prilika za uzajamnu pomoć i podršku, budući da ni Alenu nije strano vođenje vlastite agencije.

Almedinu i njegovom timu želimo sve najbolje u budućem radu, a vama preporučujemo da pratite njihove aktivnosti na https://tt-tours.com/