Sabina Krivdić, Mirjana Fajković i Meliha Klopić-Murtić - "Budućnost je ženskog roda."

Svakodnevno svjedočimo doprinosu i značaju preduzetnica i njihovih malih biznisa širom BiH. Sada kada je veliki broj njih pretrpjelo negativne efekte COVID-19 krize, blagovremeno prepoznati njihove potrebe i pružiti im podršku nikada nije bilo važnije. 

Jedan od programa koji pruža sveobuhvatnu podršku bh. preduzetnicama je „BizUP“, koji Fondacija 787 implementira u saradnji sa Britanskom ambasadom u BiH, UN Women BiH, te Švedskom ambasadom u BiH. Upravo u okviru ovog programa realiziramo kampanju „Budućnost je ženskog roda“ gdje ćemo u periodu od 19.04. do 02.05.2021. godine predstaviti 15 sjajnih preduzetnica iz raznih dijelova BiH, te ćemo vas upoznati sa značajem i doprinosom njihovih malih biznisa bh. ekonomiji.

Zadovoljstvo nam je upravo jednu ovakvu aktivnost započeti s inspirativnom pričom o tri preduzetnice iz Visokog, Sarajeva i Cazina, koje svojim inovativnim pristupom u poslovanju i visokokvalitetnim proizvodima svakodnevno osvajaju bh. tržište.

Meliha Klopić-Murtić je osnivačica bh. brenda prirodne kozmetike "Magic Touch" iz Cazina, čiji se proizvodi mogu pohvaliti jedinstvenom i više puta nagrađivanom recepturom, Sabina Krivdić je osnivačica malog biznisa "PP Malinica" koji kroz "Medni dućan" u Visokom i prepoznatljive “Kraljica rakije i likere” oduševljava svoje kupce, dok se Mirjana Fajković kroz svoj biznis "Zilla the Momzilla'' u Sarajevu bavi izradom senzornih i didaktičkih igračaka po uzoru na Montessori pedagoški pristup.

Prepoznali smo Melihine, Sabinine i Mirjanine poslovne napore i potrebe, te smo na proljeće 2020. godine u saradnji sa Britanskom ambasadom u BiH pružili sveobuhvatnu podršku njima i njihovim malim biznisima u prevazilaženju novih nepoznatih izazova s kojima su se suočile usljed COVID-19 krize.

Godinu dana poslije, nakon mnogo novih naučenih lekcija, proširenja i prilagođavanja ponude, te uspostavljanja novih saradnji, razgovarali smo s ovim sjajnim preduzetnicama i uvjerili se još jednom zašto kod njih odustajanje nikad nije bilo opcija.

Druženje s ovim preduzetnicama smo započeli razgovorom o jedinstvenosti njihovih biznisa i proizvoda i po čemu se to oni razlikuju od ostalih.

„U BiH zasad sam jedina žena vlasnica craft destilerije. Imala sam priliku nakon jednog takmičenja jakih alkoholnih pića razgovarati sa članovima žirija i rekli su mi da su nakon probe konstatovali da vjerovatno ta pića pravi žena jer se osjeti ženska ruka i profinjenost. Slična situacija je i sa proizvodima od meda. Pravim kombinacije koje se ne susreću često, a i sama radim i osmišljavam pakovanja. Tako da bih to da sam žena u ovom poslu istakla kao jedinstvenost.“, započela je Sabina.

„'Zilla' je jedinstvena po tome što je svaki naš proizvod predstavlja zaista naš originalni dizajn. Riječ je o edukativnim igračkama i senzornim proizvodima od platna, ručno rađenim. Liniju „Zilla The Momzilla“ osmislili smo tako da pomognemo roditeljima da na zabavan način, kroz igru, podstaknu razvoj fine motorike i kognitivnih sposobnosti svojih mališana, a prepoznali smo i veliku potrebu za proizvodima koji su namijenjeni osobama sa poteškoćama, tako da je u pripremi linija „Senzilla“. Proizvodi ove linije namijenjeni su osobama koje se nose sa poteškoćama koje donosi Alzhaimer i ostali vidovi demencije. Ovome pristupamo veoma ozbiljno tako da sve testiramo i usklađujemo prema sugestijama naših korisnika. A, nismo zaboravili ni vlasnike kućnih ljubimaca, tako da će se u našoj ponudi uskoro naći i proizvodi programa za krznate prijatelje.“, pojasnila je Mirjana.

Meliha je istakla da je „'Magic Touch' prirodna kozmetika drugačija od drugih zbog jedinstvenih receptura u koje su utkani prirodni sastojci, znanje i dugogodišnje iskustvo u proizvodnji prirodnih preparata. U svakom od proizvoda se nalaze sastojci poput hladno cijeđenih ulja, eteričnih ulja, maslaca, mirisnih vodica, aromatičnog bilja, soli, šećera, ali pomalo i zaboravljenih biljaka te egzotičnih sastojaka koji blagotvorno djeluju na kožu.“

Kako je vaš tim odgovorio na krizu, šta se promijenilo u odnosu na nekadašnja vremena? S kojim izazovima ste se susreli?

Sabina: „Prije pandemije fokus poslovanja bili su proizvodi iz moje destilerije. Dolaskom pandemije shvatila sam da će svima nama biti potrebniji proizvodi koji jačaju imunitet i oporavljaju organizam. Tako sam odlučila da otvorim trgovinu kako bih približila pčelinje proizvode kupcima, med i sve proizvode od meda. Za kratko vrijeme 'Medni dućan' u Visokom postao je glavna adresa svima koji su željeli da i na prirodan način doprinesu svom zdravlju. Izazov je naravno bio da ljudi steknu povjerenje u moje proizvode pa sam zato omogućila i degistaciju proizvoda u dućanu, a i vrlo rado odgovaram na sva pitanja kupaca kako bi otklonili sumnje da li se radi o pravom medu.“

Meliha: „Mi smo dvije godine prije pandemije postali prepoznatljivi te osvojili i uspjeli zadržati povjerenje naših kupaca, no pandemija nas je ograničila u nabavci materijala i repromaterijala, ali i smanjila našu proizvodnju s obzirom da su naši proizvodi prvenstveno povezani s ljetnim mjesecima, te se koriste pri posebnim prigodama kojih je bilo sve manje. Kriza nas je ograničila i pri isporuci proizvoda prema našem glavnom distributeru, a to je dm drogerie markt BiH. No, unatoč svim novim izazovima, uspjeli smo izaći kao pobjednici, a iskreno se nadam da će nam ubrzo doći neka bolja vemena kako bismo pokazali sve svoje kreativne potencijale.“

Mirjana: „Mi smo mladi biznis i pandemija nas je zatekla prije nego smo, da tako kažem, stali na noge. Postojali smo tek 9 mjeseci i tek se, poprilično stidljivo, predstavili javnosti. Pandemija je stroga učiteljica. Primorala nas je da se još više okrenemo svojoj kreativnoj strani i pokušamo da iznađemo nove načine kako se izboriti sa otežanom nabavkom kvalitetnih materijala i sirovina koje su nam neophodne za rad. Uprkos svemu tome nismo željeli spustiti ljestvicu i našim klijentima nuditi proizvode koji bi bili napravljeni od zamjenskih i neprovjerenih materijala. Nastavili smo svaki problem promatrati kao izazov koji se može i mora riješiti, i tako mu uvijek i pristupamo.“

A, naravno, razgovarali smo i o „BizUP“ programu! Preduzetnice su podijelile na koji način im je jedan ovakav program pomogao, koliko i u kojim aspektima im je podrška tokom COVID-19 krize značila, te u kojim oblastima su njihovi mali biznisi napredovali tokom ovog programa.

Sabina nije krila oduševljenje, pa je podijelila: „Projekat je došao zaista u pravi čas! 'Medni dućan' je bio tek počeo s radom pa sam u svim segmentima trebala pomoć. Od finansijske „injekcije“, preko savjetovanja, do promocije. Čak i da nije u pitanju vrijeme pandemije, ovo su segmenti koji na početku poslovanja traže dodatne napore i prinuđeni ste da kao pokretač biznisa tražite način kako odgovoriti na sve potrebe. Ne smijete zanemariti marketing, promociju, kvalitetno predstavljanje vaših proizvoda, umrežavanje... Tako da su ovakvi projekti pravo blago za poduzetnice/poduzetnike.

Zahvaljujući ovom programu uključila sam više žena iz drugih krajeva BiH u svoj biznis. Naime, posao je zahtijevao uključivanje više kooperanata jer nisam imala dovoljno sirovina za sve svoje proizvode za koje je postojala potražnja. Tako sam zahvaljujući finansijskoj podršci uspjela da dio sirovina otkupim od drugih žena iz BiH i te saradnje su nastavljene i dalje. Važno je napomenuti da se radi najčešće o malim porodičnim obrtima koji su imali također problem oko plasmana svojih sirovina i proizvoda. Moje saradnice i saradnici su iz Dervente, Modriče, Bijeljine, Trebinja, Tuzle, Breze, Visokog i jako sam ponosna na poslovanje i mrežu koju smo izgradili.“

Mirjana je nastavila: „Nekome ko je tek zakoračio u svijet biznisa i odmah se suočio s pandemijom, podrška koju je Fondacija 787 pružila bila je od velikog značaja. Pored edukacije iz raznih oblasti u vezi vođenja biznisa (što je uključivalo teme kao što su: finansije, upravljanje resursima, korištenje društvenih mreža i digitalnih platformi za unaprjeđenje biznisa, digitalnog marketinga i PR-a, umrežavanje sa drugim poduzetnicama iz BiH) te sjajnu promociju kroz sam projekt, također smo ostvarili i pomoć u vidu nabavke sredstava za unapređenije biznisa, odnosno nabavku mašina koje su nam značajno unaprijedile brzinu izrade. Moram istaći da je jednako važno bilo ohrabrivanje i bodrenje, koje nije izostalo i koje je nas je motivisalo da hrabro sagledamo situaciju i suočimo se sa izazovima.“

Meliha se složila sa svojim sagovornicama, te dodala: „Ono što mi je najviše značilo tokom programa jeste sav rad i napor koji smo zajednički uložili u savladavanje poteškoća u računovodstvenom/finansijskom segmentu mog poslovanja, kao i činjenica da je Magic Touch zahvaljujući ovom programu dobio u potpunosti novi adaptirani web shop. Također, ne smijem zaboraviti ni stručnu mentorsku podršku koja mi je bila omogućena, kao i činjenicu da smo udahnuli našim proizvodima novu dušu kroz objektiv sjajnih fotografkinja Ane Lukenda i Aide Redžepagić.“

 

Na pitanje šta to novo možemo očekivati od ovih preduzetnica i njihovih biznisa u skorijoj budućnosti, Sabina je podijelila da je u planu otvaranje još jednog njenog prodajnog mjesta na lokalitetu Ravne u Visokom. Radi se o turističkom lokalitetu koji na godišnjem nivou posjeti više od 50.000 turista. Namjera joj je, kako kaže, proširiti asortiman i uključiti još više bh. poduzetnica, na čiju kreativnost, energiju i proizvode svi možemo biti ponosni. Mirjana je dodala da u periodu koji je pred nama „Zilla“ tim planira proširiti asortiman proizvoda i predstaviti neke nove ideje kada su u pitanju edukativne i senzorne igračke i materijali, dok je Meliha o svojim planovima rekla sljedeće: „Nedavno sam patentirala još jedan proizvod, a to je kruti šampon za osjetljivo vlasište, a planiram da apliciram na svjetske izložbe inovacija s tim proizvodom. Također, nominirana sam kao jedina iz BiH za prestižnu nagradu „40 under 40“ koja bi trebala da se dodijeli u septembru u Milanu. Ono što je posebno vezano za tu nagradu je da se inače dodjeljuje direktorima ili vlasnicima velikih kompanija i moram reći da sam ponosna jer su odlučili da tu nagradu dodijele baš meni, iz male Bosne i Hercegovine, na osnovu dosadašnjeg uspjeha u mom poslovanju i izgradnji vlastitog branda. Osim toga, ovih dana smo obogatili svoj tim s još četvero kreativnih ljudi koji će na još bolji, kvalitetniji i profesionalniji način promovirati 'Magic Touch' brand i naše proizvode što je sigurno potvrda kvalitete i ispravnosti puta kojim idemo.“

Pratite rad ovih preduzetnica i njihovih biznisa „Magic Touch“, „Medni dućan“ i „Kraljica rakije i likeri“, te „Zilla the Momzilla“.

Fotografije: Aida Redžepagić / Dizajn: Adin Pinjo