Izeta Salihefendić - TEHNOLOGIJA je ženskog roda

Svakodnevno svjedočimo doprinosu i značaju preduzetnica i njihovih malih biznisa širom BiH. Sada kada je veliki broj njih pretrpjelo negativne efekte COVID-19 krize, blagovremeno prepoznati njihove potrebe i pružiti im podršku nikada nije bilo važnije.

Jedan od programa koji pruža sveobuhvatnu podršku bh. preduzetnicama je „BizUP“, koji Fondacija 787 implementira u saradnji sa Britanskom ambasadom u BiH, UN Women BiH, te Švedskom ambasadom u BiH. Upravo u okviru ovog programa realiziramo kampanju „Budućnost je ženskog roda“ gdje ćemo u periodu od 19.04. do 02.05.2021. godine predstaviti 15 sjajnih preduzetnica iz raznih dijelova BiH, te ćemo vas upoznati sa značajem i doprinosom njihovih malih biznisa bh. ekonomiji.

Danas vas upoznajemo za Izetom Salihefendić, preduzetnicom na čelu bh. IT firme "Smart387" koja nudi jedinstvena softverska rješenja kako za domaće, tako i za internacionalne klijente. 

Prateći aktuelne trendove i osluškujući potrebe tržišta, ova firma sa sjedištem u Sarajevu i Jajcu svakodnevno radi na razvoju aplikacija i platformi koje za cilj imaju unaprjeđenje virtuelnih interakcija širom svijeta.

Na kojim projektima Izeta i njen tim rade, te koju aplikaciju su nedavno uspješno plasirali na globalno tržište, saznajte u razgovoru na web stranici Fondacije 787.

Recite nam nešto više o kompaniji "Smart387", kako je nastala, čime se bavite, te ko čini vaš tim?

Ideja o otvaranju softverske kompanije dugo je bila prisutna, a firmu je osnovalo troje Salihefendića, pored mene i muža Muniba, tu je i Amir Salihefendić kao treći suvlasnik, široj javnosti poznat kao kreaotor čuvene aplikacije Todoist. Iako smo mi iz Jajca, odlučili smo da sjedište firme bude u Sarajevu, a naše obaveze obavljamo i koordiniramo kako u sjedištu tako i putem interneta. Na samom početku smo radili sa vrlo mladim i ambicioznim timom, sa idejom da radimo na naša tri planirana projekta, ali sa pojavom virusa nismo uspjeli održati planirani tempo i za sada smo uspjeli realizovati jedan projekat  i proizvod plasirati na tržište.

Po čemu ste jedinstveni na tržištu?

Jedinstvenost na tržištu je stvar percepcije tržišta i opažanja promjena na istom. Globalno gledajući, mi ne radimo ništa novo što na tržištu već ne postoji, mi to radimo samo drugačije, na naš način. Rekla bih da smo sigurno jedinstveni na našem bh. tržištu, jer proizvod koji smo razvili, aplikaciju za Shopify, do sada na našem tržištu niko nije kreirao. Svakako se smatramo veoma vrijednom kompanijom jer smo pronašli  svoju nišu na globalnom tržištu i Shopify nas je uvrstio u svoju zajednicu i naš proizvod stavio u isti rang sa drugim svjetskim proizvodima na ovoj globalnoj platformi.  

Kako je biti žena na čelu jedne IT kompanije?

Ja sam u IT biznisu preko 10 godina i biti na čelu jedne IT kompanije je za mene bio prirodan slijed događaja, trebao je samo pravi momenat da se to i desi. Prethodna godina je svakako bila izazovna za sve nas, a ja se nadam da će ova pozicija tek da me izazove i da bude challenge.

Nedavno ste lansirali aplikaciju za Shopify. Recite nam nešto više o vašem posljednjem projektu?

Kreirali smo product recommendation app za Shopify platformu. Aplikaciju smo nazvali RecApp, kao skraćenicu njenog punog naziva i namijenjena je vlasnicima online šopova, kao i njihovim krajnjim korisnicima koji  trguju na Shopify-u.

RecApp nudi personalizovanu preporuku proizvoda kupcima i koristi sistem filtriranja koji pokušava predvidjeti i kupcu prikazati artikle koje bi želio kupiti. Budući da se radi o sistemu filtriranja koji koristi algoritam, aplikacija je u mogućnosti da kupcu ponudi najrelevantnije artikle. Aplikacija proizvod može preporučiti zahvaljujući algoritmu mašinskog učenja koji uči o korisnikovom ponašanju i njegovim kupovnim navikama.

U momentu kada kupac posjeti neki online shop s ciljem da kupi neki artikal, u tom momentu se ispod artikla kojeg kupac trenutno gleda pojavi naša aplikacija koja mu preporuči proizvod za koji bi kupac mogao biti zainteresovan da kupi.
Ukoliko se radi o novom kupcu na shopu, RecApp zapamti ID broj kupca i prati šta kupac u tom momentu pretražuje i preporučuje mu artikle na osnovu pretraga ili kupovina drugih kupaca koji su gledali ili kupili isti taj artikal, a ukoliko se radi o stalnom kupcu gdje je aplikaciji već poznat ID broj kupca, onda RecApp na osnovu njegovih prethodnih pretraživanja i kupovine pruži personalizovanu preporuku proizvoda za koje bi mogao biti zainteresovan da kupi, a sve to radi na osnovu već prethodno naučenog ponašanja kupca.
Našoj aplikaciji su dostupni svi artikli sa svih šopova na Shopifyu i u startu će se bazirati na preporuci artikala koje su drugi kupci ili gledali ili kupili. Zanimljivo je za ovakvu vrstu kupovine/prodaje jeste što se radi o najnaprednijem mehanizmu preporuke gdje vi u konačnici i ne biste nešto kupili ili ne biste ni znali da vam treba da vam aplikacija nije preporučila.

Mehanizam preporuka je u osnovi rješenje za trgovce koji svojim kupcima mogu ponuditi proizvode u stvarnom vremenu i ta osobnost aplikacije je nešto što mi posebno ističemo kao našu prednost. Fokus smo stavili na real-time app što znači da se aplikacija ne koristi već prethodno unaprijed definiranim obrascem preporuka, nego to radi isključivo u stvarnom realnom vremenu u momentu kada kupac i pretražuje neki artikal da kupi.

Kako je vaš tim odgovorio na krizu, šta se promijenilo u odnosu na nekadašnja vremena? S kojim izazovima ste se susreli?

Svjedoci smo da kriza nije poštedila ni velike sisteme, a kamoli male startupe koji su tek počeli sa radom. Nama se kriza desila već u drugom mjesecu poslovanja kad smo se još uvijek „uhodavali“ i usmjeravali naše radnike na planirane projekte. Nedugo zatim se desilo zatvaranje centara, mi nismo mogli biti stalno prisutni u kancelariji firme u Sarajevu niti smo posao mogli organizovati od kuće. Ali u svoj toj priči sa krizom se pronašla i rodila nova ideja da se prilagodimo nastaloj situaciji i da probamo iskoristiti situaciju takva kakva jeste i danas evo, nakon godinu dana, imamo završen projekat koji je plasiran na svjetsko tržište. Svakako nam nije cilj da ovdje i stanemo, već smo krenuli sa planovima i pripremama na realizaciji novog projekta na kojem ćemo raditi u narednom periodu.

Na koji način vam je "BizUP" program pomogao i koliko i u kojim aspektima vam je podrška tokom COVID-19 krize značila?

BizUp program je jedini program koji nam je dao podršku, ne samo finansijsku nego i putem raznih edukacija - od osnova kako voditi biznis, upravljati finansijama, pronaći tržište i kupca, reklamirati sebe i svoj proizvod putem društvenih mreža, nego i putem iskusnih mentora koji prate i usmjeravaju naš rad. Uvijek je dobro imati neki svježi pogled i viđenje na ono što radite, jer se vrlo često zna desiti da vam promaknu sitnice koje vi u datom momentu jednostavno ne vidite od fokusiranja na neke druge velike stvari.

Moram vam reći da me je pozitivno iznenadila priča Fondacije 787 sa svojim "BizUP" programom prvenstveno iz razloga što se ne radi o klasičnim grant sredstvima gdje vi potpišete ugovor, odradite poslove po projektu i podnesete izvještaj. "BizUP" program se potrudio da se lično približi učesnicama programa i stavi na raspolaganje sve svoje resurse za koje smo smatrali da bi nam mogli pomoći. Tu su za nas bilo šta da nam treba (od savjeta, preporuka za saradnju, umrežavanja sa drugima, pružanje raznih materijala i primjera iz prakse drugih), a što meni daje poseban značaj i vrijednost u cijeloj ovoj priči. Posebno cijenim ličnu povezanost voditeljica programa, naše Dajane i Adne, koje se trude da nam zaista pomognu u svim poteškoćama i nedoumicama s kojima se suočimo u svome poslovanju. Neizostavni su svakako i mentori koji su za nas odabrani na osnovu naših biznisa i potreba, a koji zaokružuju cjelokupni proces i moram vam reći da je jako lijep osjećaj znati da imate nekoga kome se možete obratiti i ko će vam pomoći, bez da morate nešto dodatno plaćati ili slati posebne zahtjeve ili molbe. Meni, koja dolazim iz Jajca, nije nikakva prepreka da koordiniram sa projektom i mentorima iz Sarajeva, što znači da je pored tehnologije kojom se koristimo itekako prisutan i ljudski faktor što daje posebnu notu cijeloj ovoj priči.

Da li su u planu vašeg tima neki novi projekti? Šta možemo očekivati u nastavku vašeg poslovanja?

Projektni tim već radi na planovima na kreiranju naredne apliakcije za Shopify. Radit će se o aplikaciji Frequently bought together koju ćemo nuditi kako pojedinačno, tako i u setu sa prvom aplikacijom. Također planiramo nastaviti sa radom na već prethodno kreiranoj web platformi za online nastavu koju smo izradili još prošle godine u doba korone kada su naši učenici osnovnih škola bili primorani da nastave prate online od kuće. Tu se svakako ne planiramo zaustavljati, ovo su planirani projekti za naredne dvije godine koje će svakako pratiti i treća aplikacija za Shopify Recently view products.

Pozivam vas da posjetite našu stranicu i upoznate se na našom aplikacijom i našim radom, a ukoliko ste zainteresovani za platformu za online nastavu onda je to svakako prva i najbolja platforma u BiH.

Kako budući klijenti i potencijalni partneri mogu stupiti u kontakt sa vama?

Radujemo se svakom upoznavanju i umrežavanju. Potencijalni klijenti i partneri, ali i osobe zainteresovane za više informacija, mogu nam se javiti putem emaila [email protected] ali i putem društvenih mreža Facebook, Twitter i LinkedIN.

Fotografija: Aida Redžepagić / Dizajn: Adin Pinjo